درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 05:35:2 FA | AR | PS | EN
خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم            ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان            تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران            






تاریخ نشر: 1399/04/31 - 16:00:1
تعداد بازدید: 730
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

طالبان ترکیب هیئت مذاکره کننده خود را تغیییر داد

در حالی که هنوز هیچ چشم انداز روشنی برای آغاز گفتگوهای بین الافغانی وجود ندارد ، گروه طالبان برخی از اعضای شورای رهبری خود را جایگزین برخی از اعضای تیم گفتگو کننده خود کرد.علاوه براین، تغییراتی نیز در دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر صورت گرفت و دکتر صالح ، منیر سعادت ،جهانگیروال و عبید عابد قاضی سیداجان از سمتهای خود برکنار شدند.

در حالی که هنوز هیچ چشم انداز روشنی برای آغاز گفتگوهای بین الافغانی وجود ندارد ، گروه طالبان برخی از اعضای شورای رهبری خود را جایگزین برخی از اعضای تیم گفتگو کننده خود کرد.به گفته سید اکبر آغا از فرماندهان پیشین طالبان، شیخ عبدالحکیم صاحب، نور محمد ثاقب ، ملاشیرین آخوند و مولوی کبیر، چهار عضو شورای رهبری طالبان هستند که جایگزین امیر خان متقی ، مولوی جان محمد مدنی ، ضیا الرحمن مدنی و شیخ سید رسول شده اند. گفته می شود تیم مذاکره کننده طالبان بیست عضو دارد. علاوه براین، تغییراتی نیز در دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر صورت گرفت و دکتر صالح ، منیر سعادت ،جهانگیروال و عبید عابد قاضی سیداجان از سمتهای خود برکنار شدند.

پیش از این، گروه طالبان برای انسجام وکنترل بیشتر نظامی، ملا یعقوب پسر ملامحمد عمر سرکرده پیشین این گروه را به عنوان مسئول بخش نظامی منصوب کرد. به نوشته نشریه پاکستانی دیلی تایمز این اقدام با هدف توقف تماسهای غیر مجاز سرکردگان ارشد طالبان با برخی از فرماندهان این گروه صورت گرفته است.

تغییرات در تیم مذاکره کننده طالبان در حالی صورت می گیرد که پیشتر اخباری دال بر مرگ ملاهبت ا... آخوندزاده سرکرده طالبان به دلیل مبتلا شدن به کرونا ویروس و تغییرات در سطح رهبری آن منتشر شده بود. انتشار چنین اخباری می تواند با هدف خرید وقت بیشتر برای آزادی کامل زندانیان گروه طالبان از زندانهای دولت افغانستان صورت گیرد.

تحلیل روزنامه های پاکستان از جمله اکسپرس تریبیون مبنی براینکه محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از ترس تبدیل طالبان به قدرت رسمی و پایان کار دولتش اقدام به کارشکنی در آغاز مذاکرات بین الافغانی می کند،اتخاذ سیاست فرار به جلو دولت اسلام آباد در حمایت از گروه شبه نظامی طالبان برای بازگشت به قدرت در افغانستان تلقی می شود.

طالبان برای موفقیت در مذاکرات بین الافغانی در ظاهر دو راهبرد نظامی و سیاسی را توامان دنبال می کند.از یکسو حملات انفجاری و درگیری های مستقیم خود را در مناطق مختلف افغانستان همزمان شدت بخشیده است و از سوی دیگر ادعا می کند که خود را برای مذاکرات بین الافغانی آماده می کند و رسانه های پاکستان و آمریکا نیز از این سیاست بازی طالبان حمایت می کنند.

این در حالی است که طالبان با کمکهای آمریکا و پاکستان در مقطع فعلی صرفا راهبرد آزدی زندانیان خود از زندانهای دولت افغانستان را دنبال می کند و مساله تغییرات در تیم مذاکره کننده نیز بازی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان آی اس آی برای ظاهر سازی تلقی می شود.

نقطه مقابل طالبان دولت افغانستان است که به گفته اشرف غنی رئیس جمهوری و همچنین صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری، دولت کابل در مذاکرات بین الافغانی سیاست ادغام طالبان در نظام جمهوری افغانستان را دنبال می کند که کاملا به اهداف و برنامه های طالبان و پاکستان برای آینده افغانستان تضاد دارد.

بسیاری براین اعتقادند که اشرف غنی و عبدا.. عبدا... با آزادی کامل زندانیان طالبان که بیش از 5000 تن هستند اشتباه بزرگ و غیر قابل جبرانی را در جهت تقویت نظامی گروه طالبان مرتکب شده اند . زیرا این گروه نه تنها با آزادی زندانیهایش رام دولت افغانستان نخواهد شد بلکه با تشدید حملات خود که در بی تفاوتی آمریکا و ناتو همچنان ادامه دارد نشان می دهد که راهبرد اصلی طالبان برای امتیاز گیری از دولت و مردم افغانستان همچنان راهکار نظامی است و طالبان درصدد است با خسته کردن مردم افغانستان خود را بر آنان تحمیل کند.

آمریکا نیز با توافق دوحه با طالبان نشان داد که انتخابش برای آینده سیاسی و امنیتی افغانستان طالبان است و همانگونه که نشریات پاکستانی ادعا می کنند دولتمردان فعلی افغان شانسی برای ادامه کار خود در پایان مذاکرات بین الافغان ندارند.

هشدار پی در پی مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی آمریکا در مورد فروپاشی روند صلح افغانستان در صورت کامل نشدن روند آزادی زندانیان طالبان و دولت افغانستان برای کابل می تواند نگران کننده باشد. زیرا در مقطع فعلی برای آمریکا نیز تحمیل خواسته های طالبان به دولت افغانستان مهم است و اینکه این گروه تاکنون نه تنها هیچ امتیازی نداده بلکه انعطاف در مواضعش نیز نداشته است.

نکته قابل توجه در روند پیچیده صلح افغانستان این است که هر یک از بازیگران آن، بازی خود را انجام می دهند که از جمله آن تلاش طالبان برای به دست گرفتن ابتکار عمل و ضربان صلح است . به همین دلیل این گروه با نادیده گرفتن کشتار مردم افغانستان گستاخانه خود را مدافع صلح معرفی و دولت کابل را به تلاش برای ترورهای هدفند افراد مذهبی، ملی و سیاسی متهم می کند. در همان حال سهیل شاهین سخنگوی طالبان با متهم کردن نیروهای آمریکایی به بمباران مناطق غیر نظامی، واشنگتن را به سرپیچی از توافقنامه دوحه متهم کرده است که بیانگر تداوم قربانی شدن مردم افغانستان در پای منافع شوم هر دو طرف است .

در هر حال ، به نظر می رسد تحولات افغانستان همچنان بازی دست طالبان و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان "آی اس آی" قرار دارد و تشدید حملات خونین طالبان و کشتار نیروهای دولتی افغان، مردم و دولتمردان افغانستان را نیز سردرگم کرده و طالبان امیدوار است بازی را به نفع خود تغییر دهد که آمریکا نیز از آن سود می برد.

زندانیان طالبان در زندانهای افغانستان تنها ابزار فشار دولت کابل براین گروه بود که با آزادی تقریبا تمامی آنها دولت افغانستان در حال از دست دادن این اهرم خود است. با توجه به بازیگری حرفه ای آی اس آی و حرکتهای مارپیچی آمریکا ، چنانکه دولتمردان کابل نحوه بازیگری خود را در برابر آنها تغییر ندهند بعید به نظر می رسد بتوانند در برابر فشارهای فرسایشی طالبان ، پاکستان و آمریکا بیش از این مقامت کنند.

 

منبع: مطالعات افغانستان

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/19496


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند

طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند

پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.